Saturday, December 3, 2011

Himpunan: BN bukan rejim Timur Tengah

Katanya, Rang Undang2 Perhimpunan Aman 2011 (RUU PA11) adalah menifestasi penghujung kuasa BN dan BN akan dijatuhkan oleh rakyat seperti di Timur Tengah.

Persamaan BN dan rejim timur tengah adalah jauh panggang dari api.  Malanglah rakyat Malaysia andainya  kepesatan dan kepantasan prasarana teknologi maklumat tidak diguna pakai untuk meninjau keadaan sebenar negara2 bergolak di rantau timur tengah.  Siapakah, dengan fikiran yang waras berani katakan tahap keamanan dan kemakmuran kehidupan rakyat di Malaysia  sama dengan yang dinikmati oleh rakyat di timur tengah?

Analisa2 pakar mengatakan antara punca2 yang mendorong kebangkitan rakyat (anak2 muda) di negara2 timur tengah adalah masalah kemiskinan, buruknya perkhidmatan kesihatan, pengangkutan, pendidikan dan tahap pengangguran yang tinggi.

Bukan sahaja tahap penganguran kita lebih baik dari negara2 di rantau itu malah ianya lebih baik dari Amerika, Jerman dan Autralia.  Kadar kemiskinan negara kita pula semakin mengecil.

Ulasan Mohd Nazir Zakaria, Ahli Parlimen Padang Terap mengatakan ini titik hitam negara, satu lagi kezaliman BN dan tanda takutnya BN berdepan dengan kebangkitan rakyat adalah satu andaian politik biasa pembangkang di mana2 negara sekalipun yang tidak lain hanya cuba melemahkan parti pemerindah.

credit to : country-facts,findthebest,com
Tambahnya lagi, RUU PA11 ini meletakkan Malaysia setaraf dengan Myammar yang beliau katakan mundur demokrasi.  Menyamakan Malaysia dengan Myammar adalah satu bukti kebodohan melampau pemimpin pilihan penyokong2 PR.

Saya yakin Mohd Nazir Zakaria tidak lain hanyalah meng"kakak-tua"kan kenyataan Ambiga berkenaan menyamakan Malaysia dengan Myammar.  Andai kita tanyakan beliau apa yang setarafnya Malaysia dan Myammar, pasti beliau pun akan membuka kopiahnya untuk menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.

Katanya lagi, rang undang2 yang memeperlekehkan intelek rakyat ini serta dilabelnya sebagai jijik tergesa dibentangkan dan merupakan cubaan terancang BN untuk mencabul hak rakyat berhimpun walaupun hak ini dijamin perlembagaan.  Sempat juga diselit cemuhan ke atas Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung dengan Penambahbaikan Proses Pilihanraya yang ditohmahnya hanya untuk memperbodohkan rakyat.

Jelas disini yang mengkudakan sebilangan kecil rakyat yang sudi diperkudakan dengan gesaan kononnya mahu membersihkan pilihanraya di Malaysia ini setelah pembangkang menang di lima negeri adalah pembangkang sendiri.  Pembangkang termasuk PAS tiada agenda lain selain ingin mewujudkan keadaan tidak aman di Malaysia ini dan menduduki Putrajaya diluar saluran undang2 kerana mereka tahu majoriti umat Malaysia yang cintakan keamanan pasti memilih parti pemerintah yang pentingkan keamanan..


No comments:

Post a Comment