Tuesday, November 1, 2011

Audit: PIS kemuka petisyen kepada PUS

Kelakar pulak rasanya bila baca artikel ini di harakahdaily.   Di awal artikel, PAS akan kemuka petisyen kepada Agong memberi maklum kepada Tuanku dan bagaimana baginda boleh bertindak di atas bidang kuasa baginda untuk menasihatkan kerajaan.

Dah nama pun laporan audit negara, mesti la Agong sedia maklum akan kandungan audit ini.  Agong sendiri yang lantik Ketua Audit Negara.  Nak maklum apa lagi.  Cuba baca soalan2 lazim dan jawapan2nya yang aku ambil dari website JAN ni.

3. Apakah mandat bagi menjalankan pengauditan?
Mandat audit diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan dan diperincikan melalui Akta Audit 1957.
4. Siapakah yang melantik Ketua Audit Negara?
Ketua Audit Negara dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja mengikut Artikel 105 Perlembagaan Persekutuan.
5. Apakah tanggungjawab Ketua Audit Negara?
Perkara 106 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Audit 1957 menggariskan tanggungjawab Ketua Audit Negara untuk mengaudit Akaun Kerajaan Persekutuan dan Negeri, Agensi Kerajaan, Pihak Berkuasa Awam Lain dan Badan-badan yang ditentukan dengan perintah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Lepas tu kalau aku faham betul ayat ini iaitu
"bagaimana baginda boleh bertindak di atas bidang kuasa baginda untuk menasihatkan kerajaan"

samaada PAS ni nak mengajar pula Agong macam mana nak buat kerja atau PAS ni nak soal Agong tentang kerja baginda. Ini dah kira 'daring' tahap mat rempit ambik korner dah ni.

Lepas tu Mahfuz Omar samakan Audit Negara ni macam laporan murid sekolah. Banyak merah, ibu bapa akan kecewa. Yang ni masuk akal dan aku terima tetapi bila dia kata tuntutan petisyen ini ialah untuk menuntut PM meletakkan jawatan, ini memang tak masuk akal.  Pernah ke kita dengar atau baca yang ibu bapa meletakkan jawatan sebagai ibu bapa sebab report card anaknya banyak merah?!  Bukankan sepatutnya ibu bapa itu perlu berkerja dengan lebih keras bagi memastikan merah pada report card anaknya kalaupun tidak hilang terus, ianya berkurangan! bukankah itu lebih logik.

Lepas tu contohkan lagi dengan syarikat korporat, kalau rugi CEO mesti bertanggungjawab dan melepaskan jawatan.  Ini menampakkan kedunguan pemimpin pembangkang.  Ia menunjukkan pemikiran pemimpin pembangkang telah mencecah tahap terendah dalam sejarah negara. 

Rakyat biasa pun tahu mentadbir negara tak mungkin sama mentadbir syarikat korporat.  Buktinya kalau Malaysia bertuah ini satu syarikat korporat, Mahfuz omar yang kelulusan SRPnya pun dipertikai tidak akan bergelar pemimpin hatta bahagian pembersihan sekalipun.  Ada ke syarikat nak ambil orang yang tiada kelulusan akademik tapi hanya pandai bercakap untuk jadi ketua? tak pening kepala CEO syarikat tu nanti? hahaha

Laporan Audit Negara yang disebarkan kepada semua lapisan masyarakat menunjukkan ketelusan kerajaan.  Tiada sembunyi2 dan tak perlu cogankata.  Mana2 salahlaku yang dibangkitkan perlu diadili mengikut keperluan undang2 dan disusuli dengan tindakan sewajarnya.







No comments:

Post a Comment