Friday, August 19, 2011

JK Khas Parlimen Jawapan Kepada Dungu2 Bersih

6000++ dungu telah mencetuskan keadaan kacau bilau dengan berarak secara haram di Bandaraya Kuala Lumpur pada Julai lalu. Dungu2 yang dipimpin oleh S. Ambiga ini jelas berniat mahu mencemarkan nama Malaysia lebih dari menuntut apa yang mereka panggil pilihanraya yang adil dan bersih.

Kini, aku fikir untuk menjernihkan semula persepsi umum di dalam dan di luar negara, jemaah menteri telah bersetuju menubuhkan Jawatankuasa Khas Terpilih Parlimen untuk memperkukuhkan undang-undang dan peraturan berkaitan pilihan raya di negara ini.

DS Najib yang mengumumkan perkara ini pada 15-Jul-11, berkata penubuhan ini ialah usaha untuk menambah baik proses pilihanraya. DS Nazri Aziz menjelas lanjut dengan berkata Jawatankuasa ini akan diketuai oleh seorang menteri dan dianggotai oleh 9 wakil rakyat (5 BN, 3 Pembangkang, 1 Bebas).

Tajuk asal artikel di Harakahdaily ialah JK Khas Parlimen sekadar penghias jendala. Artikel ini berdasarkan ulasan dari Mahfuz Omar berkenaan perkara ini.

Tajuk artikel ini sendiri sudah menjelaskan dilema kerajaan dewasa ini iaitu buat salah, tak buat pun salah. Setelah mengerah 6000++ dungu berarak secara haram di KL kononnya menuntut pilihanraya yang adil dan bersih, kini apabila kerajaan berusaha untuk melakukan sesuatu dengan cara yang lebih bertamadun, mereka melecehkan pula usaha kerajaan.

Sebenarnya, ini ialah tabiat biasa PAS secara umumnya. Parti ini telah berjaya secara parti pembangkang secara harfiahnya. Asal saja dari kerajaan, tak kira apa saja, bangkang. Walaupun pun itulah yang mereka mahukan pada mulanya.

Mahfuz berkata hanya demonstrasi haram oleh dungu2 sahaja boleh mewujudkan pilihanraya yang adil dan bersih. Macammana tu? dungu yang mana satu yang boleh hasil perkara ini? dimana logik ayat ini pun kita tak tahu. Kalau dah nama pun dungu, macam mana kita nak harap mereka ini boleh mewujudkan apa2 pun.

Kenapa aku panggil dia orang ni dungu? sebab mereka tak boleh fikir dan hanya mengikut S.Ambiga. Ada pulak buat demo tuntut nak guna ink bila teknologi biometrik dah sedia ada. Ada pulak tuntut akses media yang lebih adil (dari SPR pulak tu) untuk parti2 politik bila media2 pembangkang pun tak bagi ruang kepada Kerajaan. Yang best sekali, demo tuntut pilihanraya bersih bila 5 negeri dah pun ditawan pembangkang, adakah itu maknanya pembangkang menang secara kotor?

Mahfuz juga berkata penubuhan ini meragukan kerana ianya diketuai oleh seorang Menteri. Katanya lagi selain SPR, rakyat juga mempertikai BN dalam hal ini, jadi ianya karut jika pihak2 yang dipertikai boleh memperbaiki amalan pilihanraya. Apa ke benda la, dah kerajaan yang menubuhkan jawatankuasa ini, mesti la kena pilih orang kerajaaan jadi ketua. Ada ke kerajaan Selangor pilih BN jadi ketua Selcat? atau ada ke kerajaan Kelantan pilih UMNO jadi ketua Majlis Syura mereka?

Mahfuz minta lagi yang keanggotaan jawatankuasa itu patut diputuskan di parlimen. Ni lagi aku tak paham. Kalau dah majoriti di parlimen tu BN tentulah apa yang dicadangkan oleh DS Nazri yang akan diambil.

Akhir sekali, Mahfuz berkata "kita bukan mahukan jawapan, kita mahukan perubahan..". Nampaknya, Mahfuz dah menjadi juru cakap pertubuhan haram Bersih. Jelas disini, tuntutan Bersih bersifat politik kerana ianya didalangi oleh ahli politik. Agaknya sebab itu dungu2 PAS terima bulat2 apabila PAS tukar dari Kerajaan Islam ke Kerajaan Kebajikan. Tentu PAS kata pada penyokong2 mereka, jangan minta jawapan kenapa kita tukar dari Islam ke Kebajikan, tapi terimalah perubahan ini.

Jawapan akan menjelaskan keraguan, sesudah keraguan menjadi jelas barulah dari situ kita rangka perubahan yang sewajarnya. Bukankah itu yang lebih molek.

No comments:

Post a Comment