Wednesday, August 3, 2011

pagi MyPR, petang MyKad. Kenapa PAS tidak boleh berfikir?

Sewaktu mula baca artikel ini yang diolah dengan gaya sudah-jatuh-hukum ditambah pula dengan bukti rakaman skrin contoh individu yang bernama Misah serta perihal lengkap masa perkara disemak di website JPN, aku akui bahawa aku sedikit terpengaruh. Artikel ini agak meyakinkan.

Tetapi setelah diselidik, aku menjadi yakin bahawa tuduhan Harakahdaily.net hanya tuduhan peringkat rendah semata yang senang dilapangkan. Tuduhan ini serupa dengan tuduhan RM52b saham bumiputera lesap disonglap UMNO. Logik akal ke atas lesapnya RM52b ialah, bumiputera2 yang telah membeli saham ini sudah menjualkannya kepada non-bumi setelah harga saham2 itu naik! itu sahaja. Jadi untuk menyampaikan pendapat aku mengenai tabiat fitnah PAS dan pembangkang ini, tajuknya aku tukar seperti di atas. Tajuk artikel sebenar Suruhanjaya perlu siasat pagi MyPR, petang MyKad

Siasatan yang dibuat oleh blogger Double-Y, Mismah adalah berstatus PR Malaysia dari tahun 1982 lagi dan beliau juga mempunyai nombor IC lama. Mismah juga telah mendapat taraf warganegara pada Jan-11. Hanya setelah 29 tahun menetap di Malaysia baru Mismah ini dianugerahkan taraf warganegara. Apabila menjadi warganegara, Mismah layak menikmati semua hak2 yang rakyat Malaysia dapat termasuklah mengundi. Jadi tak timbul isu boleh mengundi atau tidak.

Seorang dinasour politik DAP juga pernah membangkitkan sengsara PR kerana masalah jangka masa yang terlalu panjang untuk menjadi warganegara . Nah.. sekarang mereka membuat isu ke atas perkara ini pula.

Untuk menambah-baik pengurusan Pemastautin Tetap, JPN pada Jun-06 mengarahkan semua PR menukar kad pengenalan mereka kepada MyPR yang jauh lebih baik.

Bagi yang kurang biasa dengan system website JPN, elok la cuba ujikaji perkara ini. Pergi ke lama JPN dan klik pada pautan Semakan Status Permohonan MyKad. Masukkan nombor kad pengenalan anda dan PASTI anda akan dapati Status Permohonan : Kad telah diambil. Status ini diberi kepada semua yang telah mengambil Kad Pengenalan mereka dari JPN tak kira berapa lama sudah pun ia diambil. Hal ini membolehkan pembangkang mengexploitasikan jangka-masa dari pagi ke petang macam yang berlaku ini.

Satu soalan yang bermain di kepala aku ialah, macam mana PAS dan Malaysiakini boleh dapat nombor IC Mismah serta senarai PR untuk mereka putar-belitkan isu ini?

1 comment:

  1. ada banyak 'hantu' dlm SPR dan JPN serta jab kjaan yg lain.. hantu2 inilah yg wujudkan hantu2 supya kjaan nmpak mcm bpuaka.

    ReplyDelete