Monday, September 19, 2011

Apa selepas Nasi Lemak 2.0?

Aku terbaca artikel tentang filem pertama Namewee, Nasi Lemak 2.0 di MSN Malaysia. Menariknya tentang Namewee ini ialah dia menempah masyurnya yang pertama dengan kontroversi2 yang menghina.  Rasanya tidak perlu diulas mengenai karya beliau berkenaan Negarakuku, klip carutan TNB dan lagu Nah.  Semua ini masih boleh di korek di Internet dengan mudah.  Salah satu dari kebebasan bersuara yang dibenarkan di Malaysia walaupun pembangkang mengatakan kebebasan ini tidak wujud.

 
Semua orang pun boleh membuat penilaian sendiri jadi aku juga tidak mahu mengulas tentang kontroversi perjumpaan dengan DS Nazri dan cubaan Namawee bantuan dana dari finas untuk buat filem tajuk 1Malaysia

 
Ada dua kenyataan dari beliau di dalam artikel ini yang menjolok deria aku. yang pertamanya dia kata " Nasi Lemak 2.0" was aimed at Internet-savvy malaysian younsters fed up with official calls for unity by the Malay-dominated goverment that hes been in poer for decades.  Kalau dah disasarkan untuk mahir-internet sahaja, kenapa perlu pawagam? kenapa tidak portal2 cinema berbayar sahaja? bukankan itu lebih sesuai dengan sasaran beliau. 

  1. Apa masalahnya dengan "Malay-dominated goverment" apabila negara ini majoriti penduduknya adalah Melayu? Bukankah sememangnya wajar kerajaan didominasi oleh orang2 Melayu kerana mereka adalah majoriti?
  2. Kenapa salahkan "Malay-dominated goverment" apabila yang tak mahu bersatu ialah bangsa2 lain.   
  3. Apa kena mengena cerita perihal tukang masak cina rasis yang nak belajar memasak nasi lemak dengan panggilan kerajaan supaya rakyat bersatu? 

 
Kenyataan kedua beliau iaitu "Our goverment always treats the people who are against them of disagree with them as criminals, " he added, referring to the threatened sedition charges.  Kenyataan ini keluar mungkin kerana gagal mendapatkan bantuan kewangan dari Finas untuk filem beliau.  Aku merasakan namewee ini menganggap beliau adalah dari golongan yang "against the goverment" maka dia dengan songsangnya rasa telah dilayan sebagai penjenayah.  Aku kata sonsang kerana dengan mudah dia dapat berjumpa DS Nazri di Parlimen, diluar etika berpakaian Parlimen dan sekarang beliau mungkin "fast-track" jumpa PM maka memang tidak wajar dia berperasaan demikian.  Adakah penjenayah boleh buat filem? adakah filem seorang penjenayah akan dibenarkan untuk tayangan umum? Dia dilayan seperti penjenayah bukan oleh kerajaan tapi oleh rakyat Malaysia di atas kesalahan2 yang telah dia buat.  Ya..aku berpendapat karya2 kontroversi dia adalah jenayah di mata majoriti rakyat Malaysia.  Maka kerana itu dia masih bebas berkeliaran di luar penjara kerana jika dia adalah penjenayah pada pandangan kerajaan Malaysia pasti dia akan meringkuk di dalam penjara.

 

No comments:

Post a Comment