Thursday, September 29, 2011

Hudud: Pakatan pemati hasrat Datuk Niz Aziz laksaan


Portal berita PAS ini melaporkan, ketiga-tiga parti di dalam Pakatan berpendirian akan mempertahankan dasar yang telah dipersetujui disamping menghormati perbezaan ideologi selepas menghadiri Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat (MPPR) di Pejabat Agung PAS (ewahh.. PAS ada Pejabat Agung lahh..). Ayat ini sendiri penuh dengan putar belit, kalau sudah dasarnya iaitu tiada perlaksanaan hudud sudah dipersetujui dan dasar ini akan dipertahankan, ianya hanya ideologi PAS kenapa Datuk Niz Aziz (DNA) secara tiba2 pula mahu melaksanakannya sekarang?
Kata Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI), aspirasi Hudud PAS dihormati, bantahan DAP juga dihormati. TETAPI bukankah apabila hudud PAS diketepikan bermakna bantahan DAP yang menang? adakah ini bermakna bantahan DAP lebih dihormati di dalam Pakatan berbanding aspirasi PAS? adakah ini juga bermakna PKR berjaya mencaturkan PAS untuk tunduk pada DAP?
Kata DSAI lagi PAS terikat dengan apa yang disebut sebagai dasar bersama, semangat perlembagaan dan buku jingga. Ini bermakna selagi PAS bersama pakatan, selagi itulah hudud tidak akan dilaksanakan!

DSAI berkata lagi mereka tidak akan diheret lagi oleh mainan politik UMNO dan BN untuk memecah-belahkan Pakatan. Lapor Harakahdaily lagi, isu hudud bergema ekoran cabaran Tun M.

Ini semata fitnah! Kerana DNA yang mula cungkil hal hudud kemudian Pakatan sendiri yang menembak mati aspirasi PAS ini (demi menghormati DAP!). Utusan melaporkan, memandangkan beliau bukan lagi PM, Tun M menggesa di Tanjung Malim pada 21-Sep-11 supaya DNA melaksanakan hudud sekarang. Manakala laporan berita paling awal yang aku jumpa berkenaan hasrat terbaru DNA untuk undang2 hudud adalah bertarikh 18-Sep-11 di pmbk.gov.my. Perhatikan perbezaan tarikh itu.

Menyalahkan BN, UMNO khususnya dalam semua masalah yang menimpa Pakatan adalah jalan keluar yang paling berkesan untuk Pakatan walaupun semua rakyat yang mahu berfikir tahu akan hakikat disebaliknya.

Seterusnya, Harakahdaily cuba mencipta perbezaan idealogi Islamik antara PM dan TPM apabila melaporkan PM tidak akan memberikan kebenaran perlaksaaan hudud TETAPI TPM bersedia memberikan kebenaran. YANG PELIK tentang laporan ini, DNA tidak pernah pun meminta kebenaran untuk melaksanakan hudud dari PM Najib!

Harakahdaily memberi gambaran DAP mengugut untuk keluar Pakatan HANYA SETELAH MCA dan Gerakan memberikan amaran keluar BN pada UMNO andai UMNO laksanaakan hudud. Isu ini sebenarnya tidak timbul kerana pendirian UMNO mengenai hudud adalah konsisten dari dulu lagi.

Lapor Harakahdaily lagi, isu ini semakin panas apabila DNA rela DAP keluar Pakatan andai menentang perlaksanaan hudud ini dan penubuhan Negara Islam. Nampaknya rela DNA hanya rela-manja.. Hudud Datuk Nik Aziz hanyalah alat untuk menarik sokongan politik semata. Ini jelas terbukti apabila PAS Kedah dan PKR Selangor menolak perlaksanaan hudud!

No comments:

Post a Comment