Wednesday, September 7, 2011

Pas Mahu Sejarah Pra-Merdeka Ditulis Semula - TheSun

Pas menggesa kerajaan membentuk jawatankuasa kabinet bagi menulis semula sejarah negara sebelum merdeka. Kata mereka lagi, perkara ini patut dibuat sekiranya kerajaan ikhlas dalam mengiktiraf pejuang2 kemerdekaan negara.

Dua perenggan pertama artikel di The Sun ini sudah memanaskan hati aku. Pertamanya aku panas kerana gesaan menulis semula sejarah Malaysia ini datang dari orang melayu sendiri ! kenapa ada orang melayu yang mahu mensia-siakan perjuangan dan pengorbanan bangsa mereka sendiri, diluar pemahaman minda aku. Keduanya apa yang PAS tahu tentang sejarah, cubaan menulis semula sejarah oleh PAS atau pihak2 yang bukan ahli hanya akan jadi seperti tikus membaiki labu ! ketiganya gesaan ini datang dari pihak yang sengaja melupakan sejarah penubuhan negara Islam bagi meraih undi orang bukan islam ! setelah berapa ramainya melayu Islam diluar PAS dikafirkan, setelah berapa kali insiden dua imam direkodkan, setelah umat Islam dipecah-belahkan dek kerana matlamat negara Islam PAS, kemudian begitu mudahnya ia digantikan dengan Negara Kebajikan !

PAS berkata lagi kerajaan boleh panggil wakil dari semua pihak untuk mengangotai jawatankuasa ini. Kalau ini berlaku, pastinya buku sejarah kemerdekaan Malaysia akan jadi yang paling tebal di dunia kerana pasti semua pihak mahu sumbangan mereka direkodkan ke dalam sejarah Malaysia. Pelajar2 di Malaysia pasti kena habis masa 1-2 tahun semata-mata untuk belajar sejarah kemerdekaan Malaysia.

Lupakan kita pada isu Novel Interlok? bagaimana isu ini dipolitikkan hingga perkataan biasa seperti kasta dan paria menjadi taboo walaupun ianya adalah hakikat pada sesuatu kaum? ini adalah salah satu contoh 'suntingan' yang pasti berlaku jika sejarah ditulis semula !

Setelah agensi2 kerajaan seperti PDRM, SPRM, dan SPR diperlecehkan, aku melihat usaha PAS ini adalah untuk memperlecehkan pula sumbangan dan jasa UMNO ke atas kemerdekaan Malaysia. Mereka cuba memadam budi UMNO ke atas Malaysia yang merdeka ini. Jijik! Tetapi inilah yang perlu mereka lakukan untuk meraih undi dari orang2 melayu yang setia kepada UMNO.

Di beberapa perenggan kemudian, PAS mengatakan mereka akan menjemput TPM (dan bukannya KJ) untuk berbahas dengan Mohd Sabu berkenaan tragedi Bukit Kepong kerana TPM kata Mohd Sabu, selalu menyuruh dia bertaubat. PAS juga menggesa mangsa2 serangan Bukit Kepong yang merasakan tidak dibayar degnan setimpalnya supaya menerima cadangan peguam PAS untuk menuntut bayaran ganti rugi dari kerajaan British seperti mana mangsa2 pembunuhan beramai-ramai Batang Kali yang telah berjaya dengan tuntutan mereka.

Tidak perlulah TPM melayan karenah mengarut PAS ini, pertamanya kerana PAS BUKAN AHLI SEJARAH! JAIS dan Gareja DUMC juga menolak untuk bertemu PAS. Malah makcik salah seorang waris mangsa serangan Bukit Kepong pun menolak untuk bertemu dengan PAS. Di sini jelas kita dapat melihat kedudukan PAS, bukan sebuah badan yang layak dibawa berbincang. Hanya sesuai dikerah sebagai peserta demo dan pembuat kacau.

3 comments:

  1. blog syok sendiri tiada fakta yang membina minda

    ReplyDelete
  2. hahahaha..blog syok sendiri..
    AMEKAAAAAAW!!!

    ReplyDelete
  3. tuan macam2la,

    dah nama pun blog, memang la semua penulis blog syok sendiri. kalau tak syok sendiri, tentu la semua tulisan blogger disiarkan di media2 cetak. tak gitu?

    cheers..

    ReplyDelete